sobota, 10 lutego 2018

To był świetny człowiek

Jan Lorek z portalu "Paradoks" przysłał nam niedawno link do wywiadu, jaki przeprowadził z Jackiem Witczyńskim, twórcą komiksu "Dack Yold: Bezimienna Armia" (1990). Witczyński jest gdańszczaninem, wychowanym na paskach z "Wieczoru", nic więc dziwnego, że w pewnym momencie rozmowa zeszła na Janusza Christę. I ten właśnie fragment publikujemy na blogu, oczywiście za zgodą autora wywiadu.

* * *

W jaki sposób powstawały rysunki?

W klasyczny, tj. ołówek i tusz na kartonie, a kolorowanie na blaudrukach. Dowiedziałem się tego od śp. Janusza Christy (to był świetny człowiek). Zadzwoniłem po prostu do niego z zapytaniem, czy nie powiedziałby mi o tym, jak robi się komiksy i on też tak po prostu zaprosił mnie do siebie.

No proszę. Możemy dowiedzieć się czegoś więcej na temat tego spotkania?

Właściwie to najbardziej zaskakujące dla mnie było to, że bez żadnego problemu zaprosił mnie do domu. Już po wejściu poczułem się, jakbyśmy spotykali się nie pierwszy raz. Christa był niezwykle kontaktowym i sympatycznym gawędziarzem i właściwie nic nie musiałem się dopytywać. Sam opowiedział mi o wszystkich tajnikach swojej roboty. Pokazałem mu trochę swoich rysunków i powiedział, że mam potencjał, ale sporo pracy przede mną i powinienem od początku budować świat, w którym poruszają się bohaterowie. On miał zrobioną sporą mapę z zaznaczonymi obiektami występującymi w "Kajku i Kokoszu". Spotkanie z nim było dla mnie niesamowitym przeżyciem, bo od pasków "Kajtek i Koko w kosmosie" ukazujących się codziennie w "Wieczorze Wybrzeża" zaczęła się moja fascynacja komiksem. Zbierałem te paski przez lata, a tu tak zwyczajnie siedziałem sobie oko w oko z legendą. Wyszedłem od niego tak naładowany pozytywną energią, że zapał do rysowania miałem jak nigdy przedtem. Później jeszcze parę razy odwiedziłem go ze śp. Sławkiem Wróblewskim. Sławek kolorował jego wczesne prace przygotowywane do wydań albumowych. Christa był też wsparciem przy wydawaniu "Super Booma".

1 komentarz:

  1. "On miał zrobioną sporą mapę z zaznaczonymi obiektami występującymi w "Kajku i Kokoszu""
    Zaciekawiła mnie ta mapa. Może coś o niej wiecie???

    Wit

    OdpowiedzUsuń

Jeśli chcesz wstawić w komentarzu działający link, zrób to w html-u. Powinno to wyglądać tak:
<a href="ADRES_LINKU">TWÓJ TEKST</a>
Podobnie robi się pogrubienie (bold):
<b>TWÓJ_TEKST</b>
i kursywę:
<i>TWÓJ_TEKST</i>
Powodzenia!